top of page

Dit jaar besloten we niet de zon op de zoeken maar een mooie 12 daagse reis langs Noorwegen te maken. We vlogen naar Hamburg vanwaar we direct twee zeedagen hadden om in Alesund te komen. De zee was duidelijk ruwer dan de Middellandse Zee. Hier voelde je het schip goed bewegen. Peter had er ook veel last van.

In Alesund hadden we een excursie geboekt waarmee we met de bus naar een bergtop reden. Vanaf dit punt hadden we een prachtig uitzicht over de stad en de haven. Daarna gingen we naar een openluchtmuseum met allemaal oude houten huizen. Zag er mooi en verzorgd uit.

Na Alesund weer twee zeedagen helemaal naar de noordelijkste havenplaats Honningsvag. Het plaatsje op zich was niet veel bijzonders, behalve dat hier nog aardig wat sneeuw lag. In de avond gingen we met de bus naar de Noordkaap. Dit was een klein uurtje rijden. Ja, het was een kale vlakte en er lag nog veel sneeuw, maar we hebben op het noordelijkste puntje van Europa gestaan!

Daarna gingen we weer naar het zuiden en werd de temperatuur ook wat aangenamer. In Tromso hebben we lekker rondgeslenterd en genoten van het zonnetje. Voor Molde hadden we een excursie geboekt. De avond ervoor werd in het theater een prijswinnaar getrokken uit inzendingen die we aan het begin van de cruise hebben gedaan. Je kon toen een briefje invullen met daarop je naam en hutnummer om een excursie te winnen. en deze keer werd mijn naam eruit getrokken. Toevallig ook de excursie die we geboekt hadden. Nu kreeg ik hem gratis! Maar we hebben er niet veel aan gehad omdat we de hele dag regen hadden. Er werden doorzichtige plastic regencapes uitgedeeld aan boord en daar hebben we helaas gebruik van moeten maken.

maar alles werd goedgemaakt in Geiranger. Een sereen, bijna sprookjesachtig plaatsje, verscholen tussen massale rotspartijen. We hebben heerlijk door de natuur gewandeld en genoten van de rust.

Bergen was onze laatste stop. Bergen is met zo'n 300.000 inwoners een van de grotere steden van Noorwegen. We hadden voor de middag een excursie geboekt maar zijn in de ochtend de stad al gaan verkennen. Zo kwamen we in de jachthaven waar nog oude visserswoningen staan. Deze zijn helemaal van hout en al eeuwen oud. Ze zijn aan het verzakken en een aantal werden gerestaureerd. Het was prachtig weer in Bergen, wat blijkbaar bijzonder is want de gids vertelde ons dat het normaal zo'n 300 dagen per jaar regent. Daarom zijn de meeste winkels in een overdekt winkelcentrum. In de middag zijn we met een tandrad treintje naar een bergtop gegaan waar we een mooi uitzicht hadden op de stad en de haven.

Alesund

De linker foto is genomen vanaf het schip. Links boven op de heuvel is een wit gebouw te zien. Op de rechter foto staan wij op dat gebouw.

Geiranger Fjord

The seven sisters watervallen.

Noordkaap

Het was hier 23.00 uur geweest en -01 graden. Er lag een behoorlijk pak sneeuw en op de terugweg met de bus naar het schip begon het ook weer te sneeuwen.

Bergen

Achter de gekleurde gevels in de haven gaan eeuwenoude houten vissershuisjes schuil.

Met de tandradtrein van de Floibanen gingen we omhoog en hadden een mooi uitzicht over de haven van Bergen.

Bovenop de berg.

De haven van Bergen vanaf de andere kant