top of page

Cruise naar de Griekse Eilanden met MSC Musica 2019

Griekse eilanden 2019

Italië, Griekenland, Albanië en Kroatië

Zaterdag 25 mei 2019 vertrokken voor onze zesde cruise naar Venetië. We hadden de Aurea experience van MSC geboekt, waarmee we priority check-in hadden. Dat scheelde een hoop, want er stond een gigantische rij te wachten om in te checken. Eenmaal bij de controle band legde ik mijn handtas op de lopende band, waarna Peter ineens vroeg waar mijn apparaat was. Sinds december 2018 maak ik gebruik van een apneu apparaat welke ik nu voor het eerst mee had op vakantie. Ik schrok, ik had het apparaat in de bus laten liggen. Ik pakte snel mijn tas weer van de band en samen renden we naar beneden om te zien of de bus er nog stond. Maar die was natuurlijk al weg. Aan de dames die alles coördineerden heb ik uitgelegd dat ik mijn apparaat in de bus had laten liggen. "Welke bus?" vroegen ze. Geen idee. We waren als een kip zonder kop achter zo'n dame aan gelopen die ons vanaf het vliegveld naar de bussen bracht. Ze wees de bus aan waarmee we naar het schip zouden worden gebracht. Ik let er dan niet op of er nummer op die bus staat. Ik gaf mijn hutnummer door in de hoop dat de chauffeur aan het eind van ritten nog een rondje door de bus zou maken en mijn tas met apneu apparaat zou aantreffen. Aan het eind van de middag stond mijn apparaat keurig voor de hut.

De volgende dag kwamen aan in Brindisi. Daar waren we vorig jaar ook geweest en is op zich niet zo'n bijzonder plaatsje. We hadden daarom besloten om deze middag te gebruiken voor een heerlijke massage. Daarna nog even bubbelen in de jacuzzi en genieten van een heerlijke smoothie.

De dag daarna deden we Katakolon aan. Ook daar waren we vorig jaar al eens geweest maar hier wilde ik toch wel weer even van boord. We zagen het overdekte terrasje waar we vorig jaar gingen schuilen voor de felle zon. Nu gingen we er schuilen voor de regen.

Dinsdag kwamen we aan in Pireus, de voorstad van Athene. Ook hier zijn we vorig jaar geweest en hadden we geen behoeft om weer een excursie te doen. We zijn nu met een hop-on hop-of bus door de stad gereden en uiteindelijk in het centrum van Pireus uitgestapt. Van hieruit zijn we teruggelopen naar de haven.

Woensdag waren we in Mykonos. Het is een gezellige plaats, maar na één dag had ik het wel gezien. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat sommigen hier twee weken kunnen volmaken. Maar goed, ieder zijn ding. Opvallend was wel dat alles erg duur is op Mykonos.

De volgende dag gingen we voor anker bij Sarande, Albanië. We gingen met tenders naar de wal. Hier hadden we wel een excursie geboekt. na een fotostop waar we uit keken op zee, reden we naar een bron ergens tussen de bergen. Via smalle, onverharde weggetjes kwamen we bij de Blue Eye Spring. Een meertje met daarin een 50 meter diepe bron die door de diepte zwart lijkt. Hierdoor lijkt het meertje op een blauw oog met een iris. Het was een mooie omgeving met kraakhelder water en zwarte vlinders. Daarna bezochten we een oude burcht en een archeologisch museum in de stad.

Vrijdag was de laatste dag van onze cruise.Het schip bracht ons naar Dubrovnik, Kroatië. Dubrovnik heeft een mooie oude stad met een muur eromheen, nog helemaal in tact en onder bescherming van UNESCO. Een prachtige stad! We hebben de muur beklommen en de helft bewandeld. Het gaf een prachtig uitzicht over de oude stad en de naastgelegen burcht. In deze burcht zijn filmopnames gemaakt voor zowel de serie Game of Thrones als voor de latere Star Wars films. We hadden helaas niet genoeg tijd om de burcht te bezoeken.

Zaterdag 1 juni kwamen we al weer vroeg in Venetië aan. Na het uitchecken van boord gingen we naar de plek vanwaar we de bustransfer naar het vliegveld hadden. Daar werden we geselecteerd om met nog twee andere stellen mee te gaan in een minivan. Een taxi bus voor 7 passagiers die ons naar het vliegveld bracht. na inchecken op het vliegveld kregen we te horen dat onze vlucht een uur vertraagd was. Dat kwam mooi uit, want nu konden we uitgebreidt lunchen bij een restaurant op het vliegveld. We hadden ieder een heerlijke salade. Eenmaal aan boord van het vliegtuig duurde het ook nog even voor we konden vertrekken omdat het erg druk was en we op onze beurt moesten wachten. Uiteindelijk ging het vliegtuig zo'n vijf kwartier later dan gepland de lucht in.

Al met al was het weer een heerlijke vakantie en zitten we stiekem alweer te kijken naar een cruise voor volgend jaar.

Ook deze keer vertrokken we vanuit Venetië.

We hadden dezelfde hut als vorig jaar, aan de voorkant van het schip.

Dagelijks doken we een uurtje in de jacuzzi.

In Katakolon

Mikanos

Dubrovnik

De zonsondergang blijft iets magisch om te aanschouwen.