Het voelde als vreemd gaan, onze laatste cruise. Al onze voorgaande cruises hebben we met MSC gedaan, maar omdat we op het MSC schip dat deze cruise maakt al 5x eerder hebben meegevaren, kozen we deze keer voor de Rotterdam van Holland Amerika Line (HAL). Een reis van 14 dagen naar Schotland en IJsland.
Soepele incheck
Eén van de voordelen van deze reis was dat we in Rotterdam aan boord gingen. Geen vliegreis vooraf, geen limiet in bagage, geen lange wachttijden op het vliegveld. Met vier koffers vol warme kleding bracht de taxi ons naar de cruise terminal. Het inchecken ging via tablets en verliep erg soepel. Aan boord waren alle hutten al klaar en konden we direct onze spullen kwijt.
Uiteraard maakten we een rondje over de Rotterdam om het schip te bewonderen. Wat opviel waren de mooie kunstvoorwerpen. Het schip is klassiek en (vergeleken met de MSC schepen) rustig ingericht. Ik vond sommige delen zelfs vrij donker.
We brachten een bezoek aan de Lido market, het buffet restaurant voor een kleine lunch. Deze is heel uitgebreid. Hier zijn duidelijk de Nederlandse invloeden zichtbaar door de verschillende soorten brood. Het buffet is verdeeld in verschillende groepen zoals een Aziatische (sushi), saladebar, brood bar, pasta’s, zoete hoek (toetjes), ijs, noem maar op. Veel van die groepen heb ik overgeslagen omdat ik geen vlees eet, maar in het voorbij lopen zag ik er lekkere dingen tussen liggen.
Feestje
Om drie uur was de sail away party op dek 9 en de DJ maakte er een geweldig feestje van. Bij het verlaten van de haven werd er over en weer getoeterd naar de MS Rotterdam die vast in de haven ligt en nu als hotel restaurant in gebruik is.
Ik houd er niet van om te vergelijken want ieder schip, iedere maatschappij heeft zijn eigen signatuur. Maar onbewust vergelijk je toch de verschillen met de MSC schepen. Vooral ook omdat de prijs van deze cruise ongeveer hetzelfde is als in de Yacht Club van MSC. En dan is de YC veel persoonlijker en exclusiever.
Dat de gasten van de HAL over het algemeen wat ouder zijn, wisten we van te voren en is ook geen enkel probleem. Ik zit liever met oudere mensen aan boord dan met gillende kinderen. Maar sommigen leken al te zijn overleden zonder dat ze het wisten.
Een groot voordeel van de HAL vind ik dat alles ook in het Nederlands wordt omgeroepen. Bij MSC hoor je alles in vijf talen en na afloop weet je nog niet wat er gezegd is. Ook de menukaart is in het Nederlands.
Wat tegenviel was dat er ’s avonds nergens een snackje op tafel kwam. Geen nootje, chipje of wat dan ook. Alleen tijdens de Orange party werden er Hollandse hapjes uitgedeeld zoals kleine oliebollen en stukjes kaas en worst.
De Rotterdam is een mooi schip met een rustige uitstraling, maar vergeleken met de groteske bling bling van MSC wel een beetje saai. De hut vond ik klein, vooral in de badkamer kon je amper je kont keren.
Wat ik erg handig vond is dat er iedere dag in de liften een mat wordt gelegd waarop de dag vermeld staat. Zeker als je een aantal zeedagen hebt kan het soms verwarrend zijn welke dag het is.
Zeedagen
Wat en domper op onze cruise heeft gelegd is het weer. Als je naar IJsland gaat weet je dat het geen zonvakantie wordt. Maar door verschillende stormen in ons vaargebied konden we niet alle havens aandoen. Vooral ook omdat we in een aantal van deze havens voor anker zouden liggen en met tenders naar de kade moesten. Dat was veel te gevaarlijk. Hierdoor hebben we niet alleen extra zeedagen gehad maar hebben we ook twee dagen langer in de haven van Rykjavik gelegen. Dit was natuurlijk overmacht en de kapitein zal het ook niet leuk gevonden hebben. Maar het is wel een teleurstelling en drukt een stempel op onze beleving.
Inmiddels zijn we al weer rond aan het kijken naar onze volgende bestemming. Eén ding zijn we het samen over eens: onze volgende cruise wordt weer met MSC. Die gillende kinderen nemen we maar op de koop toe, al zullen die in de YC wat minder aanwezig zijn.
Comments